X סגירה
 

מפת קנדה

מיקום גאוגרפי ומבנה כללי

קנדה שוכנת בצפון יבשת אמריקה ונחשבת למדינה השניה בשטחה בעולם. בירתה של קנדה היא אוטווה. קנדה גובלת מצפון באוקיינוס הקרח הצפוני, ממזרח- באוקיינוס האטלנטי, במערב- באוקיינוס השקט ואלסקה ובדרומה בארצות הברית.

מבחינה גיאוגרפית, קנדה ברובה מורכבת ממישורים עצומים בהם ניתן לראות חיות בר המסתובבות חופשי ואגמים רחבי ידיים, אך יש בה גם שטחים הרריים לא מבוטלים: הרי האפלצ'ים הצפוניים והרכס המערבי החוצה את כל יבשת אמריקה, מצפונה ועד לדרומה.

במים הטריטוריאלים של קנדה נכללת גם שרשרת איים, ביניהם האי ונקובר, ארכיפלג אלכסנדר וגם המלכה שרלוט. לעומת זאת, האי גרינלנד הסמוך לה לא נמצא תחת שליטתה של קנדה אלא תחת שליטתה של דנמרק.

מפת קנדה
חלוקה לפרובינציות:

כיוון שקנדה היא מדינה עצומה בשטחה (פי 482 ממדינת ישראל!), היא מחולקת לפרובינציות וטריטוריות- עשר פרובינציות ושלוש טריטוריות. לפרובינציות ניתנות סמכויות שלטוניות רבות בכל הנוגע לחינוך, בריאות ועוד- כמעט כמו למדינות ארה"ב.

הטריטוריות נמצאות באזורים הצפוניים והמרוחקים ובהן לשלטון המרכזי סמכויות רבות יותר. ארבע פרובינציות נקראות הפרובינציות האטלנטיות. הן כוללות את נובה סקושה (Nova Scotia), ניו ברנזוויק (New Brunswick) שרובה מכוסה יערות ומרשימה בנוף הירוק והבראשיתי שלה והיא גובלת בארה"ב, אי הנסיך אדוארד (Prince Edward Island) שזו הפרובינציה הקטנה ביותר בקנדה והפרובינציה הכוללת את האי ניו פאונדלנד ואת חצי האי לברדור (New Foundland and Labrador).

קוויבק (Quebek)היא הפרובינציה הגדולה בקנדה ובה השפה הראשונה היא צרפתית. שכנתה ממערב, אונטריו (Ontario), היא הבאה בתור מבחינת גודלה ובה נמצאות הבירה אוטווה וטורונטו. בשטחה גם זורם נהר הניאגרה ונמצאים בה מפלי הניאגרה העצומים. מראה הנהר השוצף והמפלים אדירי המימדים הוא עוצמתי במיוחד ומותיר תיירים רבים המגיעים למקום פעורי פה.

במרכז קנדה נמצאות שלוש פרובינציות שנוף הערבה שולט בהן. אלה הן מניטובה (Manitoba), ססקצ'ואן (Saskatchewan) ואלברטה (Alberta), השוכנת לרגלי הרי הרוקי.

הפרובינציה המערבית ביותר הגובלת באוקיינוס השקט היא בריטיש קולומביה (British Columbia) הכוללת גם את האי ונקובר וגם את העיר ונקובר אשר דווקא אינה ממוקמת על האי.

בריטיש קולומביה ידועה ברצועת החוף היפהפיה שלה ובמזג האוויר הנוח המביא תיירים רבים לנופש במקום. שלוש הטריטוריות נמצאות בצפון קנדה והן: יוקון (Yukon), הטריטוריה הצפון מערבית (Northwest Territories) ונונאווט (Nunavut).